כיצד לבדוק את גובה הפנסיה

בדיקת גובה פנסיה – סקירה

חישוב אקטוארי פנסיה

יש להבחין בין שני סוגי קרנות:

  • קרנות המבוססות על צבירת מוגדרת של זכויות, כגון קרנות פנסיה ותיקות או פנסיה תקציבית.
  • קרנות/ ביטוחי חיים המבוססים על צבירת כספים, כאשר בהתאם לצבירה נקבעת פנסית הזקנה. כגון: ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה חדשות.
להלן יפורטו הבדיקות שיש לערוך בכל סוג קרן בנפרד. בדיקת גובה פנסיה זקנה מקרנות המבוססות על צבירה מוגדרת של זכויות יש לערוך שלושה שלבי חישוב:

שלב א': חישוב שכר קובע הקובע לפנסיה.

חישוב זה יערך על סמך:

השכר המבוטח מידי חודש בחודשו, תקנון הקרן.

נתוני השכר המבוטח מפורטים בדוחות השנתיים של קרנות הפנסיה.

  • קימות קרנות בהן השכר הקובע מחושב לפי ממוצע משוקלל של היחסים בין נתוני השכר המבוטח לבין השכר הממוצע במשק כפול השכר הממוצע במשק האחרון. כגון – מקפת הותיקה.
  • קימות קרנות בהן השכר הקובע נקבע לפי ממוצע משוקלל של השכר הקובע בשיטה הנ"ל יחד עם השכר הריאלי הממוצע בשלוש שנים אחרונות.
  • בפנסיה תקציבית: השכר הקובע מחושב לפי השכר המבוטח בשנה האחרונה עובר לפרישה לפי 100% משרה, כפול שיעור משרה משוקלל מכל שנות הוותק.
שלב ב': קביעת שיעור פנסיה זקנה בקרנות פנסיה וותיקות מסוימות – השיעור יהיה 2% לכל שנת וותק עד 70%. כגון: מבטחים הוותיקה. בקרנות פנסיה וותיקות אחרות: לפי מדרג של אחוזים הנתון בטבלה בתקנון. האחוזים משתנים לפי: וותק/ גיל/ מין. כגון: קרן ה.ע.ל (פסגות)

בפנסיה תקציבית: 2% לשנה עד 70%. באוכלוסיות מסוימות – אף יותר מ- 70%.

שלב ג': קביעת פנסית הזקנה לפי מכפלת שיעור הפנסיה משלב ב' בשכר קובע משלב א'. בקרנות מסוימות (אלה המנוהלות ע"י עמיתים) – יש לנכות דמי ניהול מהפנסיה.
בדיקת גובה פנסיה זקנה מקרנות המבוססות על צבירת כספים - חישוב אקטוארי פנסיה
קרן פנסיה חדשה או ביטוח החיים מחשבים את הפנסיה מידי חודש לפי השלבים הבאים, ויש לערוך באותו אופן את החישובים כדי לקבל את גובה הפנסיה הנכון.
שלב א': הקרן תחשב את ההפרשה ששולמה לקרן בניכוי עלויות ריסק ודמי ניהול באותו חודש חישוב. עלויות הריסק העיקריות הן: עלות ביטוח בפנסיה שארים, או– בביטוח חיים – עלות ביטוח חיים למקרה פטירה. עלויות ריסק אחרות הן: עלות ביטוח אובדן כושר עבודה/ עלות פנסיה נכות.
שלב ב': הקרן תצבור את ההפרשה ב"קופה" המיועדת לתשלום פנסיה זקנה.
שלב ג': הקרן תוסיף על הקופה שנצברה את התשואה שהיא הרוויחה בהשקעות הקרן בחודש המסוים. שלושת שלבי החישובים מבוצעים בכל חודש עד מועד התחלת תשלום פנסיה זקנה.
שלב ד': במועד התחלת תשלום פנסיה זקנה תקבע הפנסיה ע"י החישוב הבא: סך הקופה שהצטברה חלקי מקדם הפנסיה= גובה פנסיה חודשית. לכל קרן פנסיה ולכל תוכנית ביטוח חיים נקבע לוח מקדמי פנסיה שונה, התלויים בגורמים מסוימים , כגון:
  • גיל פרישה
  • מין המבוטח/החבר בקרן
  • שנת לידה
מקרים בהם הפנסיה עשויה להיות שגויה

הפרשות לא נכונות לקרן או ששולמו באיחור, שיעור הפרשה לא נכון, מסלול ביטוח או תוכנית ביטוח שאינם תואמים לצורכי הלקוח, חישוב שכר קובע שגוי, חישוב תשואה שגוי, כל אלה עשויים לגרום לטעות בגובה הפנסיה.

בחירת קרן או ביטוח לא נכונים/לא תואמים למה שהגדיר המבוטח, גם היא עשויה לגרום לטעות בגובה הפנסיה.

על כך ראו גם מאמר- באיזה מקרים כדאי לבדוק שכר והפרשות? מה כדאי לבדוק?

סיכום: פנסיה הינה הנכס החשוב ביותר בדרך כלל שאדם צובר. אך בדיקתה היא משימה לא פשוטה , רבת שלבים וסוגים. ניסיתי לתאר את עקרונות הבדיקה, אך תיאור זה אינו מחליף, כמובן, בדיקה מקצועית יסודית.